Ny logotyp - att tänka på

Written by Magnus Folcke on fredag, 10 juni 2011. Posted in Artiklar om Logotyper

Vad är det som gör en logotyp bättre än en annan?

Logotypen ska vara enkel och elegant

En bra logga fungerar i sin enklaste form. Det är en visuell representation av ditt varumärke som ska förmedla förtroende till dina kunder. Den ska kännas fräsch och originell, utan visuella klichéer eller amatörmässiga effekter.

En logotyp upplevs som väldesignad när den ser bra ut på visitkortet såväl som på en webbsida eller en stor reklamaffisch. För att fungera väl i praktiken måste en bra logga lätt kunna anpassas till svartvitt och vit- eller gråskala för användning i t.ex. tidningsannonser eller fax. De bästa logotyperna är enkla men eleganta.

När behöver du en logotyp?

På ett sätt är en logga en visuell genväg till vem du är. Din logga kommer att etablera din företagsprofil och trovärdighet. Den bygger lojalitet bland dina kunder och anställda. Du investerar i ditt varumärkes image varje gång din logotyp visas på en webbsida, på en skylt eller i en reklamannons.

En professionellt designad logga gör dig omedelbart igenkännbar, unik och minnesvärd. En bra sådan logga kommer med tiden att bli en av de mest värdefulla tillgångarna för ditt företag.

Hur är det med din nuvarande logotyp? Här är ett snabbtest för loggor:

  • Ger logotypen ett omedelbart intryck?
  • Är den tilltalande att se på?
  • Är den karakteristisk?
  • Skapar den en positiv framtoning?
  • Representerar den företaget på ett korrekt sätt?
  • Är den rättfram och enkel?
  • Är den begriplig?
  • Är den minnesvärd?
  • Är den flexibel?
  • Gör den sig bra i olika format?
  • Klarar den både stor- och småskalig användning?
  • Är den tidlös?
  • Känner du stolthet när du visar upp den?

About the Author

Magnus Folcke

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar

Du kommenterar som gäst.